|
Népegészségügy (3), Felhívások (4), Molekulár-biológia (5), Afrodiziákum (1), Adatszolgáltatás (50), kereskedelmi láncok (5), Szürke marha (1), Ökológiai egyensúly (6), multik (27), Zöld mozgalmak (2), Importellenőrzés (16), Élelmiszerbiztonság (105), Video (9), Egészségkárosító anyagok (48), Életközösség egyensúlya (24), Mezőgazdaság (2), Mébih (7), Őstermelő (1), egészségügy (2), Élelmiszerhamisítás (30), Agrár-vidékfejlesztés (43)
Google like:
|
| |
| SPAR "magyar termék": 70% trutyi, 90% hazugság |
| 2010. augusztus 17. - 35 hozzászólás |
| Keresőszavak: adalékanyagok, Élelmiszerek jelölése, fogyasztók átverése, multik |
 |
| ...Nem kellett volna a SPAR-ral kezdeni, hiszen ilyen termékek hegyben állnak a CBA-tól a Tesco-n át a COOP "vegyesbóóótokig" - az egész ország összes multis élelmiszerláncában. De ha egyszer ezt reggeliztem? Gondoltam, megnézem az apróbetüt eme szép "magyar" terméken. Aztán meg a "magyar" gyártó cég-hátterét... |
  |
Nem a SPAR a bűnös! Hanem azok, akik lehetővé tették azt, hogy az alábbi terméknél minden törvényes legyen!
Az eredmény: 70% szar és 90% hazugság. Így, ilyen sorrendben. De előbb tanulmányozzuk eme szupermagyar sajtkrém csomagolás-design-ját:

...és a részleteket: - De figyelem! a % adatok NEM a termékre, hanem arra vonatkoznak, hogy a termékben található anyag X grammja hány %-át fedezi az "ajánlott napi szükségletnek"! Pl: 100 kcal a 2000 kcal napi energiabevitel 5%-a... Tehát itt a grammok a termékfüggő absz. számok. Csak erre figyeljünk! Ez magyarázza, hogy miért 30 g -ra vetítik. Mert hogy a harminc gramm nyom a latba pontosan 100 kcal-t.

Zsír tehát összesen a 30 g-ban 16,4 gramm! (kb 54%). Mert nem azt írja, hogy 10g zsírból 6,4g telített, hanem felsorolás. Tehát értelemszerűen 10g+6,4g.
Majd pedig az összetételt:

Az összes névazonos termék 30%! A többi a trutyi!
Akkor hát mit vettünk, amikor megvettük a "magyar termék" Spáros vajkrémet?
Hát vajat, meg márványsajtot - szépen összekeverve. Talán nem én vagyok csökkent, hiszen ugye ezt írták rá, hinnem kell nekik, mert hiszen az "élelmiszer bizalmi termék". És ha magyar, akkor van bizalom, hiszen..., de most ezt hagyjuk.
És mi van benne ténylegesen? A termék megnevezésével szemben 70% trutyi, melyről a termék megnevezésében egy szó sincs! Az igen apróbetűs összetételben persze szépen törvényesen megimerhetjük az igazságot.
* Mi a gond?
Többek közt egy kis gyors fejszámolás eredménye a borító adatai és a tartalmi adatok összevetéseként:
A 2. kép tartalmából könnyű kiszámolni, hogy termék kb 54% zsírt tartalmaz. Ha ez tejzsír, akkor úgy jó, ahogy van. Csakhogy miként lesz 30% tej+vajból 54 %zsír???
30 g termékben kerek 16% zsír van, míg ez a termék összesen 30% természetes vajat és márványsajtot tartalmaz - együtt.
Na már most: ha a vaj tejzsírtartalma kb 80%, a sajt pedig jó minőség esetén 50%-os. akkor: 10 g vajas sajt a fenti arány súlyozott átlagában is kb csak 5 g tzsírt tartalmazhat, ha egyszer egyharmada a megnevezett tartalomnak. Na akkor mi a ménkű az a maradék 11g zsír a 30gramm 100 kcalos adagban?
Szabad a gazda: a nagy trükk a (sokak szerint rákkeltő) hidrogénezett növényi olajok ál-tejszín, ál-sajt, és más tejszerű termékekben történő rafinált felhasználásában rejlik. Hát ilyen egyszerű a trutyi. Nem kell ide pálmaolaj...
Ha esetleg a belkereskedelmi törvények lehetővé tennék azt, hogy a termék ne arról legyen megnevezve, ami az összetételében a döntő részt adja, akkor azok a bűnösök, akik megalkották a jogszabályt. Ennek nézzen utána más, mert nekem már rossz a gyomrom.
Attól meg végkép elromlik, amikor kissé megpiszkálom a Spar "márványsajtos vajkrém" magyar áru mivoltát.
Íme az eredmény:
A SPAR nagy "magyar" tejtermék beszállítója, a Friesland Zrt., legalább 90%-ban külföldi tulajdonban van!
(forrás: Complex cégtár - 2009.)
Cégnév: Friesland Campina Hungária Zrt.
Anyacég:
FrieslandCampina <<<- ez a honlapjuk
Cím: Budapest Váci út 33. 1134 Honlap: http://www.milli.hu/ Telefon: 1/ 802 7700 Fax: 1/802 7709 Alapítás éve: 2002 Árbevétel: 56828 millió Ft (2004) / kereken 57 milliárd Forint!!!/ Alkalmazottak száma: 1823 fő (2005) Termékcsoportok: Krémtúró, Rudi, Puding, Túró, Tejszín, Vajkrém, szendvicskrém, Vaj, Kefír, Tejföl, Gyümölcsjoghurt, Tej Márkanevek: Oké!, Completa, Milli, Milli Perfecto, Pöttyös, Milli Life+, Milli Mia
Tehát a Spar "magyar tejtermék" nagy beszállítója egy 90%-ban NEM magyar tulajdonú cég, mely rátenyerelt fél Magyarország rommá tett tejiparára, most a SPAR-nak gyártja kizárólagosan ezt a "magyar terméket".
Ez a cég a "pöttyös túrórudi" (anno magyar találmány) boldog tulajdonosa, no meg a teljes Milli termékcsaládé. Csupán... És nagyon magyar.
Idézzünk internetes forrásokból néhány hírt:
2007. augusztus 22-én a Népszabadság a következőket írta: "az egyik legnagyobb forgalmú magyar tejmárka, a Milli tartós, UHT tejeinek jelentős része is Németországból érkezik a dobozokon található jelzések alapján. A Millit forgalmazó Friesland Hungária Zrt.-t is szerettük volna megkérdezni arról, miért választották ezt a megoldást, mennyire éri meg mindez a vállalatnak, és hogy mióta is érkezik a tartós tej Németországból. Erre azonban nem kaptunk választ."
Természetesen minden törvényes!
A 70% trutyi összetétel és a 90% hazugság, azaz magyar termék megjelölés. És ez az igazi gyomorforgató!
A szeretetre méltó anyacég többek közt így híresült el 2008-ban:
"...A Multinational Monitor 2008 június-augusztusi számában arról tudósított, hogy "Hollandiában, a Friesland központjában (...) a vállalat arra törekszik, hogy a szoptató anyukákat a tápszeres táplálásra vegye rá. Miután leadtak egy kupont, az anyukák levelet kapnak a Frieslandtól, a Friso tápszer gyártójától, ami a szoptatásról a tápszeres táplálásra való átállásra vonatkozó információkat tartalmaz. A vállalat provokatív kérdést tesz fel: 'Jól megy a szoptatás, vagy szívesen váltana tápszerre?' Az információs anyagokon kívül az anyukák a gyermekük nevével és a Friso 1 márkanévvel ellátott kisbabaruhát is kapnak...." (idézet a TudatosVásárló.hu fordításában)
(Név és cím a szerkesztőségben. De írhatta volna akár Kara is.)
A sok hozzászólás hatására nézzünk egy más megközelítést:
Egy átlagos tej 100 grammjának összes zsírtartalmából kiindulva:
Zsír 2,9 g - telített 1,9 g - egyszeresen telítetlen 0,8 g - többszörösen telítetlen 0,2 g
Gyakorlailag a teliített és telitetlen zsírok aránya 2:1
Ez viszont csak akkor jönne ki a fenti adatok alapján természetes eredetből, ha elfogadnánk egyik olvasónk javaslatát, hogy tudniillik az összes zsírtartalom 10g a termék 30g-jában - és tényleg ebből 6,4 g a telített!
Jó, legyen! Fogadjuk el! Na de akkor 30%-os zsírtartalmú termékkel állunk szembe!
Hoppá! Akkor a vaj 80%-os, a sajt 50%-os természetes zsírtarlamát mi a pitypang nyomja le összesen 30%-ra???
Ja, és akkor még nem beszéltünk a legfőbb összetevőként DE %-ban NEM megadott mennyiségű tejszínről, mely köztudottan magas zsírtartalmú, feltéve, hogy tehéntől ered. No kérem, így megy össze a termék nevével azonosítható 2 összetevő összes részesedése a "vajas márványsajt krémben".
- Inkább nem terhelem súlyozott átlagokkal az olvasót. Ám belátom: a termék elemzése szinte lehetetlen feladat, hiszen az összetétel csak részlegesen megadott pontos gramm, vagy % arányokkal. Így aztán meddő vita az objektívitás....
|
|
|
|
| Hozzászólások |
 |
|
|
Oszd meg a hírt másokkal is! |
|
|
Macóka
-
2010.11.10. 14:24 |
|
Kedves Alex! Már ott tartunk, hogy ami itthon készült, furcsa ízű. A szilvalekvárnak szilva íze van, a szomszéd tehénteje megalszik és finom. Nem bicibzs, vagy mifene. Egyszerűen finom és kész. Bár sokan vennék a bátorságot, hogy újra felfedezzék saját termékük minőségét. |
|
Alex53
-
2010.11.10. 13:51 |
|
Nem akarok senkit elkeseríteni, de éppen így van sok minden mással is! Nézzék meg a lekvárokat, gyümölcs tartalmat, stb. Mi már évek óta főzzük a lekvárt, mert így 90% az általunk vásárolt gyümölcs tartalmilag, és 10% a cukor. Szép lassan főzve, teflon edényben, elveszíti a víztartalma egy részét, 10% cukor a végén és igazi lekvár az eredmény, a boltokban kapható szeméttel szemben. A gyümölcsök kb.három kg-os csomagokban mélyhűtőben tárolhatók. Eper, barack, bármi... Csak azt tudnám, mit tesznek a rengeteg költségvetési pénzből, az erre a célra(?) létrehozott cégek ? Nyilván könnyen elköltik a forintokat... |
|
Barsi Erzsébet
-
2010.09.22. 17:08 |
Nagyon durva adatokat kaptam... Ez így eléggé szemétség.Mindenesetre köszönöm az infókat.
|
|
Jobb-szél
-
2010.09.16. 19:02 |
|
Köszönjük a megerősítést, íme a gyakorlat. Milyen érdekes, hogy erre ennyit kellett várni. Közben szét-hozzászolták a multi-ölebek, egyik se kérdezte meg a család hölgy tagját, hogy - édesem, Te hogy készíted? |
|
Berta Andorné
-
2010.09.16. 15:18 |
|
Én szoktam venni vajat meg márványsajtot, és 1:1 azányban összekeverem. (Először villával összetöröm, aztán kikeverem.) Ha túl tömény, keverek bele egy kis tejfölt. Néha megbolondítom némi juhtúróval. (Bár apró betűket ezeken nem látok, mert a sajtot és a juhtúrót kimérve veszem, a vajat és a tejfölt meg nem mézegetem...) |
|
Pesszimista
-
2010.09.08. 15:58 |
"A cég tulajdonviszonyában igaza van, de az élelmiszertörvény rájuk is vonatkozik." - Oh, kedves Attila. No ne mondja, tényleg? Hát akkor minden rendben, hajrá multi, hajrá átnevezett élelmiszer! - mindenki nyugodt. Csönd van, szépen megesszük az adalékanyagot, oszt kész. Igaz?
Maga pedig felszáll a repülőjével jó messze, ha remélhetném... |

|
Kun Attila
-
2010.09.08. 09:51 |
Aki nem tud repülőgépet vezetni az ne szóljon bele a repülőgép vezetésébe!!!
A tejipar is egy szakma és ha valaki nem tud különbséget tenni a tej és a tejszín között ne becsmérelje más szakma emberének munkáját. A laikus embertől, mint a fenti fricskázó is nem várhat mást az ember!!! Ha valamit nemért, akkor kérdezzen és ne írjon hülyeségeket és lázítson, uszítson más erre érzékeny embereket és járasson le fölöslegesen kitűnő minőségű termékeket. A cég tulajdonviszonyában igaza van, de az élelmiszertörvény rájuk is vonatkozik. Léteznek szépszámmal ócska termékek, ezekről kellene írni, esetleg a fogyasztóvédőknek is. Szakmailag ismerni kell az adott termékeket, mert olyan sületlenségeket lehet írni mint a fenti "agymenés". |

|
STVN
-
2010.09.08. 08:25 |
|
Szerintem pont te/ti mentek világgá egy fűszálon. Ha te is vennéd a fáradtságot és olvasnál a soraim között rájönnél, hogy én pont a részletek pontos tisztázása mellett kardoskodom és ezért zavar a belemagyarázás. Egy ideje figyelem az oldalt és mostanra verte ki a biztosítékot. Gondoltam lehet egy értelmes véleménycserét folytatni veletek, de látszik, hogy a kommentelés csupán néhány ember játszótere. Egy kérdésemre, meglátásomra sem kaptam értelmes választ, csak fellengzős, demagóg, az eredeti témától teljesen elrugaszkodott okoskodásokat. Ha igazán értem is van az oldal, akkor számítani kell minden véleménynek, mert hiba lenne azt hinnetek, hogy csak a tietek lehet helyes. Szerintetek mindenki idegenszívű vagy "multiügynök" akinek eltérő véleményev van, ez nagyon gyenge. De már sajnálom, hogy belemntem az értelmetlen vitába, ez viszont tényleg az én hibám...nem komentálom a témát többet.üdv, |

|
Guru12
-
2010.09.07. 18:38 |
"...Világgá ment egy fűszálon" - mondja a népdal. Hajolj le a egy fűcsomóhoz "kedves" STVN és meglátod benne a jövődet. A lényeg a részletekben van, még akkor is, ha minden részlet állítólag ehető. Légy megfigyelő, regisztrálj és elemezz, légy szerény. Így szomorúan buta és hiábavaló ellenállásod. Mire célt érnél, Téged is megesz az adalékanyag. Gondolom, ezért kardoskodsz mellette, jó az, tele a has, és olcsó is.
Támogasd ezt a honlapot, mert Érted is van. Még ha multi ügynökként ezt pillanatnyi érdekből máshogy is látod. |

|
STVN
-
2010.09.07. 15:06 |
Kedves Kara! Úgy látom, hogy lassan a kommentjeidnek semmi köze nincs a kiindulási ponthoz. Elárulnád, hogy a RASFF-nak mi köze van bármihez is? Ha már évek óta ezzel foglakozol, akkor bizotsan tudod, hogy a RASFF az élelmiszerbiztonsági szempontból veszélyes termékek EU-n belüli gyorsriasztási rendszere. Mi köze van ennek a cikkben szereplő termékhez, ami egyértelműen nem tartozik a veszélyest termékek közé és soha nem is szerepelt a riasztási rendszerben.
A két kérdésed közül az első teljesen értelmetlen (britt kutatók igazolták :)), a másik meg már tisztán politikai jellegü (nem mondom, hogy nem jogos felvetés) és ha ilyen témák kifejtését egyetlen termékre vezettek vissza, az nevetséges. Kicsit káoszelméletes...Ha komolyabban akartok foglalkozni az élelmiszerbiztosnág kérdésével, akkor ne egy szakmailag gyenge, egy termékket félrevezetően lehuzó cikken keresztül tegyétek, pláne, hogy az élelmiszerbiztonsággal kapcsolatos Magyar szabályozás minden szempontból szigorúbbak, mint az EU-s (de ezt nyilván tudjátok, hiszen évek óta ezzel a témával foglalkoztok) Lehet a kályhától kellene elindulni. |

|
Kara
-
2010.09.04. 06:49 |
Ami a szakértelmet illeti: nem tudom méltóztatott e a levélíró nem több évet, hanem csak 10 percet eltölteni a RASFF élelmiszeradatbázis itt a honlapon elérhető elemzésével? Mi évek óta ezt csináljuk.
- egyetért e az olvasó azzal az ausztrál kutatók által is bizonyított ténnyel, hogy az adalékanyagolás teszi leginkább követhetetlenné az élelmiszerek útját a libsi világkereskedelem szennycsatornáiban?
Aztán: egyetért e azzal, hogy egy 10% ? -ban magyar cég a bérrabszolgák hadával, és fél Magyarország hajdan volt tejiparának természetesen "törvényes" lenyúlásával hogyan villog itt "magyarként"?
És így tovább.
Mert nem az a lényeg, hogy ez a termék ehető, vagy se, hogy lehet e sajtkrémet sajtból és vajból készíteni. (Ámbár lehet: a franciák Boursin-ja pontosan ilyen.)
De nem ez a lényeg. A lényeg a magyar élelmiszergazdaság tönkremenetelének megvilágítása egyetlen terméken keresztül, valamint: annak megértése, hogy addig papolhat bárki élelmiszerbiztonságról, amig ezek a "törvényes" lehetőségek a fentiekben vázoltakra lehetőséget adnak.
Sajnálom, ha Önnek nem "ez jön le". Szerencsére a többségnek: igen. |

|
STVN
-
2010.09.03. 18:30 |
Kedves maflás,
Idézlek: ", kérdőrevonás, felelősség, vádaskodás, kettős mérce - élelmiszeripari turbó látszatba csomagolva" Ezt gonolom nem a kommentemre, hanem a cikkre írtad, mert pontosan arra illik. És hogy hol a céfolat? Olvasd el mégeszer, amit írtam és megleled!
Ha mutatsz nekem egy üzletben kapható olyan márványsajtos vajkrémet, ami csak márványsajtból és vajból áll, azt nagyon megköszönném. Azzal sincs semmi gond Kara, hogy a szerző nem élelmiszervegyész, de akkor ne is tegyen úgy. Úgy látom az igazság nem nekem fáj és el kell tudni viselni a kritikát, ami nem magyarellenesség, idegenszívűség. |

|
Jobb-Szél
-
2010.09.03. 13:19 |
Tudom, mi fáj a sok kilóra megvett multi ügynöknek: nem megy az erőszakos "magyarítás"! Valamint: tudom, hogy mi fáj a sok hungarikumos "porverőnek" - nem mernek az igazi okokkal szembenézni. Mert akkor végre dolgozni is kéne, nem csak hőbörögni.
Hát így tényleg nehéz valakinek is a kedvébe járni.
De: mégis ez a honlap tárja egydül a nyilvánosság elé, hogy Dániában valami nagyon bűzlik.
Meddig bírják? Jó kérdés... |
|
Kara
-
2010.09.03. 13:09 |
A "szerző" nem nézett meg semmit, hanem megvette, evett belőle, ledigitalizálta a műanyagot. Ennyi az info, és kész.
Mert hogy a szerző pusztán csak a termékből és a terméken látható ÖSSZES bolhabetüből indult ki. De mindez láthatóan egyeseknek nagyon fáj. Sajnáljuk. Lehet jobbat csinálni. Ja, és a szerzőnek jogában áll nem élelmiszervegyésznek lenni, csak egyszerű vásárlónak. |

|
Maflás
-
2010.09.03. 12:56 |
Azt a! Megszólalt az elkötelezett SZAGÉRTŐ! Minden egyben: lekezelés, kérdőrevonás, felelősség, vádaskodás, kettős mérce - élelmiszeripari turbó látszatba csomagolva.
De hol itt a cáfolat? "Tessék meggazdagodni" ezt mondja, mert valaki hiteleset állít. Na erről eszembe jut a klasszikus: "lehet elmenni...". Blur, meg franc tudja mifene idegenszívűek, lehet, tényleg lehet.
És még egy:
A márványsajtos vajkrém márványsajtból, vajból, és (esetleg) fűszerekből áll.
Ha pedig nem ebből, akkor tessék máshogy megnevezni!!! Nem kell a duma! Ja, hogy úgy már nem áll el ezer évig, meg még bele is kéne tenni azt, amniről elnevezték? Ki téveszt itt meg kicsodát?
Tessék szólni az "asszonynak", ő sem fog állományjavítózni, és még meg sem gazdagszik.
A franciák nevet is adtak neki: "Boursin" névre hallgat és már ezer éve ismert. Valamint: nagyon finom. |
1-15 16-30 31-45 |
|
| |